fredag 7 mars 2014

Min första naturbild med systemkamera

Appropå bilder så har jag börjat fotografera av mina gamla diabilder. Det fungerar alldeles utmärkt.

Jag använder ett litet GePe ljusbord 4x5 tum som jag maskat av så att bara diabilden belyses. Jag fotograferar med ett 105 mm makro på stativ och har manuella inställningar, bländare 8 och exponering efter högdagrarna. Bilderna har jag i plastmappar 20 st bilder per mapp och det tar bara några minuter att fotografera av dem. Jag tar förstås ut dem en och en före avfotografering.

I Lightroom får jag justera mina råfiler. vitbalansen kalibreras direkt med kameran, men jag behöver lyfta upp skuggorna för att få fram detaljerna eftersom diabilderna har hög kontrast. I övrigt kan det bara krävas lite färgjusteringar om bilderna har fått färgstick av ålder eller felframkallningar.

Här är min första bild tagen med min första systemkamera Pentax ME, fotograferad 1984, alltså för 30 år sedan. Man känner att man börjar bli gammal när man tänker på det.!

Blåklocka, diabild 1984

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar